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Chotiga Pattamadilok, Valérie Chanoine, Christophe Pallier, Jean-Luc Anton, Bruno Nazarian et al.  Automaticity of phonological and semantic processing during visual word recognition
NeuroImage, 2017, 149, pp.244 - 255

Scott Love, Damien Marie, Muriel Roth, Romain Lacoste, Bruno Nazarian et al.  The average baboon brain: MRI templates and tissue probability maps from 89 individuals
NeuroImage, Elsevier, 2016, 132, pp.526 - 533.

Eric Danan, Thibault Gajdos, Hill Brian, Jean-Marc Tallon. Robust Social Decisions
American Economic Review, 2016, 106 (9), pp.2407 - 2425

Agenda

2 juin 2017 11:00

Séminaire Aurélie Calabrèse

11 heures - LPC, Salle des Voûtes, Campus St Charles - 13003 Marseille

Aurélie Calabrèse
Laboratoire de Psychologie Cognitive
CNRS & AMU

Understanding the reading deficits of individuals with central vision loss to help restore their reading abilities.

Age-related macular degeneration (AMD) accounts for 8.7% of all blindness worldwide and is the most common cause of blindness in developed countries. Older adults suffering from AMD often lose the ability to use central vision after developing a central scotoma. Despite advances in the treatment of wet AMD, central vision cannot be restored and difficulty with reading is often the primary complaint of AMD patients, who have to use their peripheral vision for reading. The number of Europeans with AMD, and who struggle with reading, is expected to reach 60 million by 2030. When eye disorders limit people’s access to printed text, the issue is vision disability, not literacy, but the individual consequences may be just as severe.

The focus of this talk will be to present some of the latest progress made to understand (and therefore overcome) the underlying factors of the reading deficits following central vision loss (CVL). Questions that will be covered include: what sensory, cognitive and oculo-motor factors can explain slow reading speed with CVL? Can reading performance be improved through training and what are the cortical sites involved in this improvement? How to optimize reading aids and reading diagnostic tools?

 

29 sep 2017 11:00

Séminaire George Michael

11 heures - LPC, Salle des Voûtes, Campus St Charles - 13003 Marseille

George Michael
Université Lumière, Lyon 2

Titre à venir

 

7 jui 2017 11:00

Séminaire Susana Chung

11 heures - LPC, Salle des Voûtes - campus St Charles - 13003 Marseille

Susana Chung
Berkeley University of California

titre à venir

15 sep 2017 11:00

Séminaire Zoltan Dienes

11 heures - LPC, Salle des Voûtes, Campus St Charles - 13003 Marseille

Zoltan Dienes
Professor of Psychology
School of Psychology
University of Sussex 

titre à venir

A la Une

  1. Gaze-controlled vision enhancement system for reading in visually impaired people

    People with low vision, especially those with Central Field Loss (CFL), need magnification to read. The flexibility of Electronic Vision Enhancement Systems (EVES) offers several ways of magnifying text. Due to the restricted field of view of EVES, the need for magnification is conflicting with the need to navigate through text (panning). We have developed and implemented a real-time gaze-controlled system whose goal is to optimize the possibility of magnifying a portion of text while maintaining global viewing of the other portions of the text (condition 1).

  2. Le cerveau des babouins et des hommes plus proches qu'on ne le pensait

    Les hominidés ne sont pas les seuls à posséder une asymétrie gauche-droite dans la zone du cerveau que l'on pensait cruciale pour le langage. Selon une étude publiée dans Cerebral Cortex menée par des chercheurs du Laboratoire de psychologie cognitive de Marseille (CNRS, Université d'Aix-Marseille), les babouins présentent eux aussi cette asymétrie. Un résultat qui remet en cause l'idée selon laquelle cette spécificité anatomique serait caractéristique du langage.

  3. Evidence of a Vocalic Proto-System in the Baboon

    Les babouins produisent des vocalisations comparables aux voyelles. C’est ce qu’ont mis en évidence des chercheurs du Gipsa-Lab (CNRS/Grenoble INP/Université de Grenoble Alpes), du Laboratoire de psychologie cognitive (CNRS/AMU) et du Laboratoire d’anatomie de l’Université de Montpellier grâce à des analyses acoustiques de vocalisations, couplées à une étude anatomique des muscles de la langue et à une modélisation des potentialités acoustiques du conduit vocal des singes.

  4. Eido, une nouvelle police de caractères pour les patients malvoyants

    La dégénérescence maculaire liée à l'âge représente une population de plus d’un million de patients en France. Ces patients se plaignent majoritairement d’une difficulté à reconnaître correctement les mots qui composent un texte. Pour tenter d’améliorer les capacités de lecture de ces patients, trois membre de l’équipe "Perception et Attention" (J.-B. Bernard, C. Aguilar, E. Castet E.) ont développé EIDO, une nouvelle police de caractère spécialement destinée aux patients malvoyants

  5. Comment mieux évaluer le travail des élèves ?

    Pascal Huguet et Isabelle Régner pilotent actuellement, dans 70 collèges et lycées, une alternative au traditionnel système de notation : l’évaluation par compétences. Si les premiers résultats sont prometteurs, l’expérience est bien loin d’être finie.

  6. Les garçons nuls en lecture : c’est dans la tête !

    En moyenne, les garçons obtiennent de bien moins bons résultats aux tests de lecture que les filles. Mais la différence disparaît quand on leur fait croire qu’il s’agit d’un jeu.

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