Agenda

25 mai 2018 11:00

Séminaire Rani Moran

LPC, salle CH57, Campus St Charles - 13003 Marseille

Rani Moran
University College London | UCL · Wellcome Trust Centre for Neuroimaging

Retrospective Model-Based Inference Guides Model-Free Credit Assignment

To adapt to their environments, organisms need to learn which actions are rewarding in different states of the world. Extensive research in Reinforcement Learning (RL) has shown that organisms cope efficiently with this credit-assignment problem, even when their actions are executed under challenging conditions of action and/or state uncertainty. However, little is known about such credit-assignment even for the common case where this uncertainty is subsequently resolved. Such is the case, for example, when you ask for a salary-raise without knowing whether your employer is in a good or a bad mood and a few days later you learn that she was in a bad mood when she approved your request. Does this knowledge modulate your credit assignment? Here, I will examine this question from the perspective of the interaction between habitual (model-free; MF) and goal-directed (model-based; MB) systems. Whereas previous research in RL has mostly focused on an MB prospective-planning function, I will present a novel theory of MB retrospective-inference and an experimental test of this theory based on a novel bandit task. According to our theory, an MB system resolves the uncertainty that prevailed when actions were taken and hence guides MF credit-assignment. In support of our theory, we found that when subject’s momentary uncertainty about which bandit had generated an outcome was resolved by subsequent information, they assigned most of the credit to the bandit they inferred to have been responsible. I will discuss how these findings enrich our knowledge on the variety of MB functions and the scope of MB-MF interactions.

 

1 juin 2018 11:00

Séminaire Pascal Mamassian

LPC, Salle des Voûtes, Campus St Charles - 13003 Marseille

Pascal Mamassian, PhD
Laboratoire des Systèmes Perceptifs (CNRS UMR 8248)
Ecole Normale Supérieure

Ideal and super-ideal confidence observers

Visual confidence refers to our ability to predict the correctness of our perceptual decisions. Knowing the limits of this ability, both in terms of biases (e.g. overconfidence) and sensitivity (e.g. blindsight), is clearly important to approach a full picture of perceptual decision making. The measurement of visual confidence with the classical method of confidence ratings presents both advantages and disadvantages. In recent years, we have explored an alternative paradigm based on confidence forced-choice. In this paradigm, observers have to choose which of two perceptual decisions is more likely to be correct. I will review some behavioural results obtained with the confidence forced-choice paradigm. I will also present two ideal observers based on signal detection theory, one that uses the same information for perceptual and confidence decisions, and another one that has access to additional information for confidence. These ideal observers help us quantify the limitations of human confidence estimation.

 

 

 

 

 

22 juin 2018 11:00

Séminaire Grégoire Borst

à définir

Grégoire Borst

Laboratoire de psychologie et du développement de l'enfant UMR8240
Université Sorbonne
Paris

Rôle du contrôle cognitif dans le développement cognitif et les apprentissages scolaires de l'enfant et de l'adolescent

Certains modèles du développement cognitif de l’enfant et de l'adolescent considèrent que la capacité à contrôler ses pensées, ses actions, ses stratégies et son impulsivité (contrôle cognitif et contrôle de soi) constitue un des mécanismes clefs du développement cognitif et scolaire de l'enfant d'âge pré-scolaire et d'âge scolaire et de l'adolescent. Nous présenterons les résultats d'un ensemble d'études dans différentes domaines cognitifs (nombre, catégorisation, raisonnement, prise de perspective, créativité) et différentes situations scolaires (résolution de problèmes arithmétiques, comparaison de nombres décimaux, comparaison de lettre) combinant des approches expérimentales et de neuroimagerie qui suggèrent que le contrôle cognitif pourrait être un mécanisme clef du développement dans ces différents domaines cognitifs et scolaires. Dans une deuxième partie du séminaire, nous présenterons les résultats d'un ensemble d'études en IRM anatomique, chez l'enfant et l'adulte, qui suggèrent que la variabilité interindividuelle observée dans différents fonctions cognitives (contrôle cognitif, lecture et cognition numérique) est en partie liée à des contraintes cérébrales précoces, déterminées in utero et stables au cours du développement (i.e., motifs sulco-gyraux).

21 sep 2018 11:00

Séminaire ILCB Christian Lorenzi

Salle des Voûtes, Campus St Charles - 13003 Marseille

Christian Lorenzi,
CNRS & Ecole normale supérieure, Paris,

Processing time with our auditory system

Debate on how speech information is represented in the auditory system has revolved around the role of two neural/perceptual features encoding the temporal modulations of the acoustic signal (the “temporal envelope”, ENV, and “temporal fine structure”, TFS), their relative contribution to intelligibility and how that might be degraded by lesions to the peripheral and central auditory system. We will review psychophysical studies that investigated the development of ENV/TFS perception, the effects of cochlear and central lesions, and the relationship between ENV/TFS perception and speech intelligibility. Our results suggest that: i) the processing of ENV and TFS is “functional” by 6 months, and fine-tuned by language exposure between 6 and 10 months, ii) ENV is more important for speech identification, whereas TFS is more important for the segregation of competing sound sources, iii) reduced ability to process ENV and/or TFS explains deficits typically associated with cochlear and central damage and ageing.

*References: *
Shamma, S., & Lorenzi, C. (2013). On the balance of envelope and temporal fine structure in the encoding of speech in the early auditory system. /Journal of the Acoustical Society of America, 133, /2818-2833/./
Lorenzi, C., Debruille, L., Garnier, S., Fleuriot, P., & Moore, B.C.J. (2009). Abnormal auditory temporal processing for frequencies where absolute thresholds are normal. /Journal of the Acoustical Society of America, 125, 27-30./
Lorenzi, C., Gilbert, G., Carn, H., Garnier, S., & Moore, B.C.J. (2006). Speech perception problems of the hearing impaired reflect inability to use temporal fine structure. /Proceedings of the National Academy of Science/ /USA/, /103(49)/, 18866-18869.
 

A la Une

  1. Prix international de la Fondation Fyssen
  2. Prix Paoletti decerné à Adrien Meguerditchian

    Cette année, le prix a été décerné par Catherine Jessus, directrice de l’INSB, à Leïla Perié et Adrien Meguerditchian. Deux jeunes talents dont les recherches portent sur l'immuno-hématologie et la psychologie cognitive (lien) Claude Paoletti, ancien directeur du département des sciences de la vie du CNRS, a pris de nombreuses initiatives pour soutenir les jeunes chercheurs. Ses amis ont créé un prix à sa mémoire et sa pérennité est assurée par l’Institut des sciences biologiques du CNRS.

  3. Interspecific behavioural synchronization

    Cette expérience montre d’une part que le maître agit comme un attracteur pour le chien, comme c’est le cas de la mère pour son bébé. Mais surtout, elle indique un processus commun entre les canidés et les humains, et qui est à l’œuvre entre eux : la synchronisation comportementale du chien sur l’humain, en l’occurrence son maitre, avec l’affiliation existante entre cette paire d’individus.

  4. Gaze-controlled vision enhancement system for reading in visually impaired people

    People with low vision, especially those with Central Field Loss (CFL), need magnification to read. The flexibility of Electronic Vision Enhancement Systems (EVES) offers several ways of magnifying text. Due to the restricted field of view of EVES, the need for magnification is conflicting with the need to navigate through text (panning). We have developed and implemented a real-time gaze-controlled system whose goal is to optimize the possibility of magnifying a portion of text while maintaining global viewing of the other portions of the text (condition 1).

  5. Le cerveau des babouins et des hommes plus proches qu'on ne le pensait

    Les hominidés ne sont pas les seuls à posséder une asymétrie gauche-droite dans la zone du cerveau que l'on pensait cruciale pour le langage. Selon une étude publiée dans Cerebral Cortex menée par des chercheurs du Laboratoire de psychologie cognitive de Marseille (CNRS, Université d'Aix-Marseille), les babouins présentent eux aussi cette asymétrie. Un résultat qui remet en cause l'idée selon laquelle cette spécificité anatomique serait caractéristique du langage.

  6. Evidence of a Vocalic Proto-System in the Baboon

    Les babouins produisent des vocalisations comparables aux voyelles. C’est ce qu’ont mis en évidence des chercheurs du Gipsa-Lab (CNRS/Grenoble INP/Université de Grenoble Alpes), du Laboratoire de psychologie cognitive (CNRS/AMU) et du Laboratoire d’anatomie de l’Université de Montpellier grâce à des analyses acoustiques de vocalisations, couplées à une étude anatomique des muscles de la langue et à une modélisation des potentialités acoustiques du conduit vocal des singes.

  7. Eido, une nouvelle police de caractères pour les patients malvoyants

    La dégénérescence maculaire liée à l'âge représente une population de plus d’un million de patients en France. Ces patients se plaignent majoritairement d’une difficulté à reconnaître correctement les mots qui composent un texte. Pour tenter d’améliorer les capacités de lecture de ces patients, trois membre de l’équipe "Perception et Attention" (J.-B. Bernard, C. Aguilar, E. Castet E.) ont développé EIDO, une nouvelle police de caractère spécialement destinée aux patients malvoyants

  8. Comment mieux évaluer le travail des élèves ?

    Pascal Huguet et Isabelle Régner pilotent actuellement, dans 70 collèges et lycées, une alternative au traditionnel système de notation : l’évaluation par compétences. Si les premiers résultats sont prometteurs, l’expérience est bien loin d’être finie.

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